09 2022 • Grondslagen WBSO wijzigen in 2023 niet

Minister Adriaansens (EZK) heeft op Prinsjesdag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat de grondslagen van de WBSO in 2023 gelijk zijn aan die van 2022. Wel zijn de verwachtingen dat in 2024 en later minder ondernemers een beroep kunnen doen op het budget. Verder blijkt uit de brief dat in 2021 97% van de WBSO-gebruikers MKB’er was.
In het Belastingplanpakket 2023 zijn geen grondslagaanpassingen van de WBSO voorgesteld.
Ten aanzien van het budget zijn er wel ontwikkelingen. Het totale beschikbare budget
voor 2023 bedraagt € 1.370 mln. De verwachting is dat de WBSO voor 2023 bij gelijkblijvende
parameters € 1.383 mln. bedraagt, een stijging ten opzichte van de raming voor 2022
van € 62 mln. Deze stijging wordt in belangrijke mate veroorzaakt door een verwachte
stijging van de S&O-niet-loonkosten en uitgaven.
Parameters WBSO |
2022 |
2023 |
Tarief eerste schijf |
32% |
32% |
Tarief eerste schijf starters |
40% |
40% |
Grens eerste schijf |
€350.000 S&O-grondslag |
€350.000 S&O-grondslag |
Tarief tweede schijf |
16% |
16% |
Voor 2024 en later is de verwachting dat de lonen en prijzen blijven stijgen en daardoor
ook de S&O-loonkosten als de S&O-niet-loonkosten en uitgaven. Het vaste WBSO-budget
voor de stimulering van innovatie vanuit de WBSO zal in reële termen daardoor steeds
kleiner worden. Bij ongewijzigd beleid kan het tekort in 2024 en de jaren erna fors
oplopen, wat zal nopen tot ofwel neerwaartse parameteraanpassingen of het anderszins
minder aantrekkelijk maken van de regeling.
De programmatuurdefinitie (softwareontwikkeling) zal niet worden aangepast. Er zijn
experts geraadpleegd, maar er is met veel bedrijven (groot en klein) en intermediairs
gesproken over de huidige reikwijdte en kaders van programmatuurontwikkeling binnen
de WBSO en mogelijke en wenselijke aanpassingen daaraan. Deze gesprekken maakten duidelijk
dat er enorm wordt gehecht aan stabiel beleid, stabiele parameters en een toekomstbestendige
WBSO. Het bleek niet mogelijk om tot een breed gedragen aanpassing te komen; alle
voorgestelde en opgebrachte opties hadden volgens de meerderheid van de geraadpleegde
partijen meer nadelen dan voordelen.
In 2021 hebben meer dan 20.000 bedrijven gebruik gemaakt van de WBSO. Het merendeel
van de gebruikers (97%) was MKB-er. De WBSO heeft in 2021 een S&O-grondslag van in
totaal € 7,8 mld. ondersteund. Van het voor 2021 beschikbare budget van € 1.438 mln.
is €1.411 mln. benut. Het budget en de parameters waren eenmalig hoger om investeringen
in Corona-tijd extra te ondersteunen.
Bron: Min. EZK 20-09-2022
De beschikking van de 30%-regeling liep tot 1 januari 2021. Tegen die beschikking
is geen bezwaar gemaakt, zodat die beschikking onherroepelijk vaststaat. De rechtbank
komt daardoor niet meer toe aan de beoordeling of het einde van het overgangsrecht
Belastingplan 2019 in strijd is met enige wet- of regelgeving.

Hoewel een belastingplichtige een voordeel behaalt met het eigen gebruik van een woning
in box 3, hoeft hij daar niet (extra) inkomstenbelasting over te betalen.

Een bv kan geen aftrek claimen van voorbelasting over activiteiten waarvan de omzet door een zustervennootschap wordt verantwoord.
lees meer
De verhuizing naar een andere woning betekent niet per definitie dat de werkruimte in de oude woning is te heretiketteren tot ondernemingsvermogen.
De verhuizing naar een andere woning betekent niet per definitie dat de werkruimte in de oude woning is te heretiketteren tot ondernemingsvermogen.
lees meer